Lidovci to nemají na salámu. Lídr Kalina odstartoval kampaň, při které bude stíhat elektrokolo

Vysočina – Lepší sjednocení dopravy, zdvojnásobení Programu obnovy venkova, méně uvolněných politiků v orgánech kraje, kamenný hospic a motivace zdravotnického personálu k práci na Vysočině. To je část programu vysočinské KDU-ČSL pro krajské volby 2016, který při dnešním (23. 5.) startu kampaně představil lídr kandidátky, náměstek jihlavského primátora Jaromír Kalina. Tiskovou konferenci moderovala starostka Netína a jedna z kandidátek, Pavla Krejzlová.

„Nejsme akademici ani pragmatici, ani přestřihávači pásek. Chceme být „dělníky politiky“, kteří věci veřejné berou jako službu. Vysočina je krajem, kde lidé rádi bydlí, ale musí tu mít dostupné služby, efektivní dopravu, kvalitní zdravotnictví a sociální péči, a soběstačnější zemědělství. Mírně provokativním heslem Nemáme to na salámu! KDU-ČSL Vysočina chceme vyjádřit, že nám Kraj Vysočina není lhostejný, že nám na něm záleží a že nám to není jedno. A také tím chceme vybudit lidi, aby nám sami řekli, co jim v kraji vadí a co chtějí zlepšit,“ řekl Kalina.

Z dalších bodů zmínil snahu o dlouhodobější model financování sociální péče, spolupráci škol s podniky, nesouhlas se slučováním nemocnic do větších celků a lepší přípravu kraje na migraci. „V širších souvislostech upřednostňuji snahu o usnadnění práce pro osvědčené Ukrajince. Nicméně na živelnou migraci by kraj měl být také připraven,“ doplnil lidovecký lídr.

KDU-ČSL je teď v kraji nejsilnější opoziční stranou. Ve volbách hodlá navázat na prvního hejtmana a člověka s vizí: Františka Dohnala. Přes třetinu kandidátky tvoří starostové a zastupitelé, kteří jsou „srostlí s krajem“. „První dvanáctka kandidátky je připravena podílet se na vedení kraje. Věřím, že po dvou obdobích už nebude pokračovat oranžovo-rudá koalice,“ dodal lidovecký lídr.

První část kampaně poběží do konce srpna, pak ji vystřídá kontaktní kampaň. „Část z ní bych chtěl odjezdit na kole. Byl jsem vyhecován tím, jestli budu s normálním kolem stačit manželce na elektrokole,“ usmál se Kalina, který chce při kampani na Jihlavsku spojit síly se senátním kandidátem KDU-ČSL, historikem Michalem Stehlíkem.

Náklady kampaně by měly kopírovat rozpočty minulých voleb, které se pohybovaly mezi 1,5 a 2,2 miliony korun. Do deseti tisíc korun se vlastními příspěvky podílí i prvních dvanáct kandidátů. Díky širokému členstvu (3000 lidí v kraji) KDU-ČSL využije akci Ploty, při které si členové a příznivci sami věší lidovecké volební plachty na zdi nebo ploty. 

Na dotaz médií, zda heslo se salámem není vymezením „proti nejmenovanému výrobci uzenin z Vysočiny“, Kalina odpověděl, že to nepotvrdí ani nevyvrátí, protože heslo nabízí řadu výkladů. Dále představil prvních šest kandidátů (2. někdejší starosta Rokytnice n. R. Josef Herbrych, 3. starosta Oslavice Pavel Janoušek, 4. místostarosta H. Brodu Čeněk Jůzl, 5. krajský zastupitel Miroslav Houška a 6. dlouholetá vedoucí odběrového střediska v Třebíči Marie Dudíková). V první desítce jsou tři ženy, třetinu kandidátky tvoří nestraníci. Kandidátku svou účastí podporují i poslanec Vít Kaňkovský, senátor František Bradáč a starosta Třebíče Pavel Janata. Medailonky všech kandidátů (se stručnými životopisy, názory, koníčky atd.) jsou na novém webu www.dobryhejtman.cz, kde je i Kalinova vize Vysočiny pro rok 2020 a základní body programu. Kampaň poběží i na sociálních sítích.

Jan Mazanec